In gebruikname van het speeltoestel aan het Plataanplein
Donderdag 2 juni 2009. Het speeltoestel is in opdracht van de gemeente Heusden ontworpen door leerlingen van het Technasium
van het d'Oultremontcollege.
In het schooljaar 2008-2009 start het d'Oultremontcollege in Drunen voor de brugklassers met een nieuwe stroming
voor het VWO. Vanaf nu kunnen zij het Technasium met als hoofdvak O&O gaan
volgen. O&O staat voor onderzoek en ontwerpen. Het is een bčtavak met
speciale aandacht voor natuurkunde en techniek.
Om de kennisontwikkelingsrace in Europa bij te kunnen houden, heeft de Nederlandse
regering besloten om vanuit het voortgezet onderwijs meer leerlingen te laten
doorstromen naar de hogere technische opleidingen. Sterker nog, Nederland wil
bij de top van Europa gaan horen als het gaat om innovatie, onderzoek en
onderwijs. Daarbij wil men vooral gebruik maken van bestaand talent binnen
bedrijven onderzoeksinstellingen. Het d'Oultremontcollege heeft de
gemeente verzocht projecten aan te leveren voor het Technasium.
Hierop heeft de gemeente de situatie op het Plataanplein aangeleverd.
De situatie:
Het speeltoestel op het Plataanplein is door vandalisme in rook opgegaan. Hiervoor diende natuurlijk een nieuw
toestel te komen. Deze opdracht is uitgezet bij het Technasium. De leerlingen zijn voor een toelichting uitgenodigd op de
gemeentewerf alwaar zij een rondleiding hebben gehad over de werf. Door middel van een presentatie
hebben ze uitleg gegeven over de werkwijze bij vervanging van een speeltoestel
door de gemeente. Hierbij is bijvoorbeeld gesproken over de voorbereiding, de
wens van de doelgroep, leeftijdsonderzoek, budgetten en
ondergronden.
De opdracht:
Ondersteuning van de gemeente Heusden bij het realiseren van een nieuwe speelmogelijkheid op het
Plataanplein.
- zorgdragen voor een nieuw toestel (cat. 6-12 jaar) binnen een bepaald budget
- kostenberekening zoals ondergronden, plaatsingskosten, uren en hergebruik van toestellen van de
Hortensiastraat.
De leerlingen hebben zich vol enthousiasme op deze opdracht gestort, werkten in groepen van 3 leerlingen. Door
middel van maquettes hebben zij de opdracht zo goed mogelijk in beeld gebracht.
Deze zijn aan de gemeente gepresenteerd in het bijzijn van ouders, grootouders
en de leraren. Naar aanleiding van de reacties van de leerlingen, ouders en de
school mag dit eerste project van het Technasium een succes genoemd
worden.
©2009 Dick Buskermolen